HAMİLELİK STRESİ VE BAŞETMEK İÇİN 20 YOL

Hamilelik Stresiyle Başa Çıkmak

Hamilelik Stresiyle Başa Çıkmak

Hamilelik bir kadına doğanın bahşettiği en muhteşem armağandır.Anne olmak ve dünyaya bir can getirmek doğanın bir kadına verebileceği en değerli hediye olduğu kadar hayat boyu sürecek bir de sorumluluk yükler.
Anne olmak önemlidir,çünkü kadın bedeni bu görevi yerine getirmek üzere programlanmıştır.Biyolojik olarak bir bebeği besleyip,koruyacak ve sağlıkla dünyaya getirecek bütün donanım zaten anne adayının bedeninde bulunmaktadır.Bütün bunlar ise hormonlar tarafından yürütülen bir dizi karmaşık işlemden oluşur.Bebek annenin bedeninde kendisi için hazırlanmış sıcak ortamında büyürken aslında annenin bütün vücudunda hormonal fırtınalar kopmaktadır.
• Karmaşık duygu durumları,
• Yoğun endişe ve korkular,
• Bir takım sağlık sorunları;bulantı,iştahsızlık,yorgunluk gibi
• Stres ve hamilelik depresyonu vb, türünde sıkıntı yaratan ve ailenin hayatını olumsuz etkileyen duygusal gel gitler yaşanabilir.

Burada aslında en önemli faktör strestir ve buna bağlı olarak bazı endişeler yaşanmaktadır. Anne adayı,
• bebeğin sağlıklı olup olmadığı,
• sağlıklı dünyaya gelip gelmeyeceği,
• bedensel olarak çirkinleştiği,
• eşinin onu eskisi kadar beğenmeyeceği,
• iyi bir anne olup olamayacağı gibi pek çok endişe yaşayabilir.
Oysa biliyoruz ki hamilelik bir kadının yaşayabileceği en özel anlardan birisidir ve mümkün olduğunca keyifli geçmelidir.Yaşanan bütün duygusal karmaşalar aslında döneme özgüdürler ve doğumdan kısa süre sonra yok olurlar.Dolayısıyla bu dönemi sağlıklı ve rahat atlatmak için bazı püf noktalarını bilmek gerekir.

Bu süreçte neler yapmalı ve stresle nasıl başa çıkılmalıdır?

• Hamileliğin sağlıklı sürdürülmesi sağlıklı beslenmeyle doğrudan ilgilidir:Anne adayları mutlaka sabahları zengin bir kahvaltı yapmalıdır.
• Özellikle hamilelikte uyarıcı etki yapan,kahve ve çay tüketimi en aza indirilmeli, mümkünse daha sakinleştirici ve rahatlatıcı bitkisel çaylara ağırlık verilmelidir.
• Hamilelik,kadın vücudunun en çok vitamin tükettiği dönemdir ve eksikliği ciddi kaygı bozukluklarına kadar varabilen sorunlara yol açabilir.Vitamin eksikliğine yol açmamak için doktorun önerilerini sıkı takip etmek önemlidir.
• Bol su içmek de özellikle strese karşı önerilen son derece sağlıklı bir yöntem olacaktır.
• Spor yapmak da anne adayları için mutlaka önerdiğimiz bir yoldur.Doktorun önerisiyle yapılacak spor çok rahatlatıcıdır ve anne adayının hantallaşmasını engeller.
• Yaşanan sıkıntılar eğer yoğun olumsuz duygulara yol açmaya başlamışsa,durumu zamanla geçer diye hafife almadan mutlaka bir uzmanla görüşmekte fayda var.
• Hobiler insanın bütün sıkıntısını alan zevkli çalışmalardır.Özellikle hamilelikte dikkati dağıtmak için çok yararlıdır.
• Hamile olmak bazı kadınlar için başlı başına bir stres kaynağıdır.O nedenle bu konuda kitaplar okumak bu stresle başa çıkmayı kolaylaştırabilir.
• Hamilelik bir kusur ya da atlatılıp kurtulunması gereken bir dönem değildir.Mutlaka her anın tadını çıkarmalı ve konuya bu şekilde bakılmalıdır.Unutmayın geçen bir günü bir daha yaşayamayacaksınız.
• Anne adayını en çok rahatlatacak şey eşinin desteğidir.Mümkünse doktor kontrolleri, bebeğin ihtiyaçlarının alınması gibi konularda mutlaka beraber olunmalıdır.
• Özellikle hamileler için özel kurslar vardır ve burada baba adayları da hamilelikle ilgili eğitim almakta ve dönemin ciddiyetinin farkına varabilmektedirler.Böyle bir kurs annenin sıkıntısını hafifleteceğinden önerdiğimiz bir yöntemdir.
• Hamile olsa da olmasa da kadın önce kadındır ve kişisel bakımına özen göstermek,psikolojik olarak çok olumlu bir etki yaratır.
• Hamileliğin seyrine göre değişmekle beraber eğer doktorlar sınır koymamışsa küçük tatiller çok iyi gelir ve hamileliğin daha rahat geçmesini sağlar.
• Hamilelik demek,hiçbir şey yapmadan bitmesinin bekleneceği bir dönem demek değildir.Aksine bilinen bir risk yoksa günlük faaliyetlere devam etmek en doğrusudur ve günlük kaygılardan uzaklaşmanızı sağlar.
• Hamilelik yoğun hormonal aktivite nedeniyle bazı anne adayları için oldukça yorucu ve sıkıntılı olabilir.Bu sıkıntılarla baş edebilmenin yolu dinlenmekten geçer.Kendinize gün içinde mutlaka dinlenmek için zamanlar yaratın.
• Alkol ve sigara özellikle uzak durulmasını önerdiğimiz maddeler.Üstelik sadece hamile kadınları değil, bütün insanları olumsuz etkileyen maddeler olması sebebiyle bu tip maddelerin tüketildiği ortamlardan da uzak durmak gerekir.
• Nefes alma ve gevşeme egzersizlerini öğrenmek ve uygulama becerisi elde etmek.Bu çalışmaları öğreten kurslar bulunuyor ve özellikle hamilelik süresince öğrenerek uyguluyor olmak doğum sırasında da çok yardımcı olacaktır.
• Müziğin stres üzerindeki olumlu etkisi bilinmektedir.Özellikle hamilelik gibi özel dönemlerde artan yoğun kaygı ve stresten uzaklaşmanın yolu,müzik dinlemektir.Bu son araştırmaların ortaya koyduğu sonuçlara göre bebeğiniz için de çok yararlıdır.
• Olumsuz her tür durum ve ortamdan kaçınmak şarttır.Mümkün olduğu kadar üzücü haberleri ve programları izlemekten uzak durmak gerekir.Olumlu duygu ve düşünceler odaklanmak en sağlıklısı olacaktır.
• Yürüyüş yapmak,yoga,özellikle yüzme gibi faaliyetler son derece rahatlatıcıdır ve bütün gerginlikleri ortadan kaldırmaya yardımcı olur.

Öneriler

Hamilelik bütün kadınlara çok yakışan, gerçekten özel bir dönemdir.Bu döneme hazırlıklı olarak başlamak da önemlidir.Bir bebeğin dünyaya gelmesi anne baba adaylarına pek çok sorumluluk yükler.
Hamilelik; sonucunda dünyaya gelen bir çocukla hayatınızın tümünü etkileyen geri dönüşsüz bir yoldur.Bu sorumluluğa hazır olmak gerekir:

• Psikolojik olarak hazır olmak
• Bedensel olarak hazır olmak
• Bir aile olarak hazır olmak
• Yaşam biçimiyle hazır olmak
• Maddi imkanlar olarak hazır olmak
• Çocukla ilgili beklentiler yönüyle hazır olmak gibi pek çok bakımdan hazır olmak gerekir ama asıl psikolojik hazırlık çok önemlidir.
Eğer anne baba olmaya psikolojik olarak hazırsanız zaten diğer yönlerini çok sorun yaşamadan taşımak mümkündür.
Psikoloji görünen bir şey değildir ama görünür sonuçları vardır:Stres gibi.O nedenle öncelikle duygusal anlamda kendinizi rahat hissetmeniz ve hamileliğin getirebileceği sıkıntılarla baş etme becerisini kazanmış olmanız gerekir.Hamilelikle beraber farklılaşan vücudunuz, hamileliğin bitişiyle beraber tekrar eski haline gelecektir ancak eğer bu dönemi çok stres dolu yaşarsanız,etkilerini tekrar düzene koymak zaman alacaktır. Yaşanılan sıkıntıların sadece bu döneme özgü olduğunun bilincinde olmalının çok yararı vardır.
Bazen bu sıkıntılarla başa çıkmakta yetersiz olduğunuz duygusuna kapılabilirsiniz.Bunlar da doğal duygulardır. Unutmayın bu dönemde yaşadığınız stres doğrudan bebeğinizi etkileyecektir.Bu konuda zorlandığınızı düşünüyorsanız bir psikologdan destek almaktan çekinmeyin.Farklı bir bakış açısı rahatlatıcıdır ve bu dönemi atlatmanıza çok yardımcı olacaktır.

 
 
 

 

Diğer Yazılar:

 

Tümünü Gör

MAKALELER
MAKALELER

Çocuk&Ergen, Yetişkin, Aile, Eğitim, Anne&Baba ... konulu makaleler.

VİDEOLAR
VİDEOLAR

Video arşivi, TV programları...

FOTOĞRAF GALERİSİ
FOTOĞRAF GALERİSİ

Sunum, seminer, söyleşi, eğitim çalışmalarımıza ait fotoğraflar.

BİZDEN HABERLER
BİZDEN HABERLER

Ne zaman neredeyiz? Bizi bu köşeden takip edebilirsiniz?

BASINDA BİZ
BASINDA BİZ

Bizimle ilgili basında yer alan haber, makale ve görseller...

 
 
 
 

Copyright © 2017 SERAP DUYGULU. Tüm hakları saklıdır. TEKSENWEB :: XML