SERAP DUYGULU

ANA SAYFA  »  MAKALELER  »  EĞİTİM   »  OKULA YENİDEN MERHABA

OKULA YENİDEN MERHABA

Okula Yeniden Merhaba
Uzun yaz tatili bitti ve artık okul zamanı.Tatilin tatlı yorgunluğunu üzerinden atmak her insan için zordur ama özellikle okul çocukları için bu ayrı bir sorun olabilir.Özellikle ilkokul çağı çocukları bazı uyum sorunları yaşayabilirler.
Okul hayatına bir kez adım atmış bir çocuğun bundan sonraki yıllarda da aynı biçimde okuluna devam etmesi ve okulunu sevmesi beklenir.Ama durum her zaman böyle beklendiği gibi olmayabilir.Ülkemizde bazı ülkelerle kıyaslandığında oldukça uzun sayılabilecek bir süre boyunca tatil yapılmaktadır ve aslında bu çocuğun tatil sonrası okula yeniden adapte olmasını zorlaştırabilecek en önemli etkendir.Yaklaşık 8 ay boyunca devam eden bir eğitim ve öğretim yılından sonra 3,5- 4 aylık bir yaz tatili çocuğu okuldan uzaklaştırmaktadır.
Okulunu gerçek anlamda benimsemiş ve kendine göre bir sistem oluşturmuş öğrenciler bu kadar uzun bir tatil sürecinden sıkılmakta ve okullarını daha doğrusu arkadaşlarını ve öğretmenlerini özlemektedirler.Okul çocuğun en çok vakit geçirdiği yerdir ve ailesinden daha fazla bir süre arkadaşları ve öğretmenleriyle vakit geçirmektedir.Aslında okul bir anlamda çocuğun sosyal çevreye açılan kapısıdır.Okulların tatile girdiği gün arkadaşlarıyla kucaklaşarak ağlayan pek çok çocuk görmüşüzdür.Çocuklar uzun tatil sırasında hem arkadaşlarından hem okulun yaşattığı pek çok duygudan ama en önemlisi aile dışındaki bir yere ait olma duygusundan da uzak kalmaktadırlar.Okul yeniden açıldığında genellikle sağlıklı ilişkilere sahip çocuklar yine herhangi bir sorun yaşamadan eğitime başlayabilmektedirler.
Ancak bazen beklenmedik durumlar söz konusu olabilir.Tatil sonrası okuluna ve sınıfına gelen çocuk öğretmeninin değiştiğini görürse bu ciddi bir sorun oluşturabilir.Özellikle ilkokul çocukları bu anlamda sıkıntılar yaşayabilir. Küçük öğrenciler için öğretmenleri vazgeçilmezdir.Onlara inanılmaz bir bağlılık geliştirdiklerini unutmamak gerekir.Aynı şekilde okulun son günü kucaklaşarak,güle oynaya ayrıldığı arkadaşlarının bazılarının gittiğini görmek ya da yeni arkadaşların varlığı çocukları şaşırtabilir ve tepki göstermelerine,yeni arkadaşlarına karşı olumsuz tavırlar geliştirmelerine sebep olabilir.
Bu açıdan ailelerin yaz tatili boyunca okulla ilişkilerini tamamen kesmemelerinde büyük fayda vardır.En azından öğretmenleriyle ilgili gelişmelerden haberdar olmak çocuğu olabilecek yeni durumlarla ilgili bilgilendirmek açısından önemlidir.
Çocuğun çevre değiştirmesi ve yeni eğitim yılında farklı bir okulda öğrenim görecek olması da çocuğun okulla ilişkisini etkileyecek bir diğer önemli faktördür.Yeni arkadaşlar,yeni bir öğretmen,yeni ve farklı bir ortam çocuk açısından hem olumlu hem de olumsuz olarak etki edebilir.Daha önce devam ettiği okulda uyum ve davranış sorunları yaşamış olan çocuk yeni okulunda çok daha başarılı bir öğrenci olabilir.Ya da tam tersi olarak önceki okulunda sorunsuz bir öğrenciyken yeni okuluna alışmakta ve arkadaşlarını kabul etmekte zorluklar yaşayabilir.Sınıftaki diğer çocuklar da yeni gelen öğrenciyi kabul etmekte direnç gösterebilirler.Bu ve benzeri ortaya çıkabilecek olası sorunların üstesinden gelmek biraz zaman alabilir ancak öğretmen ve ailelerin doğru tutum ve davranışlarıyla çözümlenebilir.

Çocukların okula yeniden başlamalarını kolaylaştırmak açısından tatil süresince kitap okumasını teşvik etmek ve okul arkadaşlarıyla görüşmesini sağlamak iyi bir yöntem olarak önerilebilir.Tatilin hiçbir şey yapmadan sadece oyun ve eğlence olmadığı çocuğa hissettirilmelidir.Mümkünse bir faaliyete katılmasını sağlamak,el yapımı üretebileceği bazı çalışmalar için ortam hazırlamak tatili dolu dolu geçirmesini ve arkadaşlarına anlatabileceği konular olmasını sağlayacağı için çocuk okulun açılmasını büyük bir heves ve heyecanla bekleyecektir.Yine tatil sırasında günlük tutturmak ya da gün içinde yaptıklarını yazdırmak,okuduğu kitapların özetlerini çıkartmasını istemek çok yararlıdır.Çocuğun yazma ve okuma becerisinin gelişimi açısından büyük önem taşır.
Tatil bir dinlenme dönemidir ve çocukların da dinlenmeye ihtiyacı olduğu unutulmamalıdır.Böyle uzun bir tatil sonrası okula başlayan çocuğun bir anda büyük bir ilgiyle ders çalışacağını ummak biraz hayalcilik olur.Yaz boyu muhtemelen televizyonla ve bilgisayarla içli dışlı olan çocuğun tekrar düzenli ders çalışma alışkanlığını kazanması biraz zaman alacaktır.Aşamalı olarak ders çalışma süreleri uzatılmalı,televizyon ve bilgisayar başında geçirdiği zaman azaltılmalıdır.Bu da ancak zamana yayarak mümkün olabilir.Burada yine çocuğa boş vakitler bırakmak,ilgi duyduğu hobileri yapmasına izin vermek gerekir.Okul başladığı andan itibaren hayatın sadece ders çalışmak olduğunu düşünen ve çocuklarından bunu bekleyen ebeveynler ciddi bir tepkiyle karşılaşacaklarını ve her tür zorlamaya rağmen çocuğun düzenli bir çalışma sistemi kazanamayacağını bilmeliler.
Çocukları sınavlara hazırlanan veliler açısından durum biraz daha karışık ve zordur.Yoğun bir eğitim dönemine başlayacak olmalarının verdiği stresin çocuklarıyla aralarındaki ilişkileri gerginleştirmesine izin vermemeleri gerekir.Unutulmamalıdır ki bu stresten en fazla çocuklar etkilenmektedirler ve bu da çok ciddi olarak hazırlandıkları sınavlarını olumsuz yönde etkileyebilir.Eğitim dönemleri uzun ve zorlu süreçler olmasına rağmen küçük molalar vermek ve çocukların ders dışında başka faaliyetlerde yer almalarını sağlamak önemlidir.Özellikle ailece bazı etkinlikler yapmak,bu zorlu dönemlerde destek olmak açısından yararlıdır.
Genel olarak bakıldığında sağlıklı aile ilişkilerine sahip çocuklar eğitim hayatlarını da sorunsuz olarak sürdürmektedirler.Tatilin uzun olması bir rehaveti de getirmesine rağmen eğer önemli değişiklikler yoksa çocuklar okula ve arkadaşlarına uyum sağlamakta bir problem yaşamazlar.Tüm yaş grupları bakımından ailelerin okulla olan ilişkileri ve çocuğu yakından takip etmeleri ciddi faydalar sağlar.Eğitim sadece çocuğu ilgilendiren bir konu değildir.Okul, aile ve öğrenciden oluşan bir sistemdir.Çocuğun okulla olan ilişkisinde öncelikle ailenin tavrının belirleyici olduğu unutulmamalıdır.
Her çocuk farklıdır.Her çocuğun okula bakışı ve beklentileri de farklıdır.Ailenin görevi de çocuğun okulla olan ilişkisini sıcak tutmaya çalışmak ve kendisini ifade edebildiği bir ortamda eğitimini sağlamaktır.

[2012-11-18]


Paylaşım:

BU YAZILAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:

okullarda-765

OKULLARDA ÇOCUKLARIMIZIN GÜVENLİĞİ

Okulun amacı çocuklara sadece akademik eğitim vermek değildir. Öncelikle çocuklarımızın sağlığı ve okuldaki güvenliği önemlidir. Güvenliğini sağlayamadığınız çocuğa akademik olarak bir ...

okul-kantinleri-666

OKUL KANTİNLERİNDE SAĞLIKSIZ DURUMLAR

Siz çocuğunuza sağlıklı beslenme bilinci aşılamaya çalışırken, sınıfta öğretmeni sebze, meyve yemenin onların gelişimi için ne kadar önemli olduğunu anlatırken, aynı ...

ogretmen-mi-egitmen-mi-664

ÖĞRETMEN Mİ, EĞİTMEN Mİ?

Öğretmenlik zor, çok zor bir iş. Bizler evde bir iki çocukla bile baş etmekte zorlanırken bir sınıf dolusu çocuğa ders anlatmak, ...

okula-ilk-adim-155

OKULA İLK ADIM / OKULA BAŞLAMAK

Çocuğun yaşamında ailesinin dışındaki  ilk toplumsal kurum okuldur.Bu aile için de çok önemlidir. Okula hazırlık demek ...


MAKALELER
MAKALELER

Çocuk&Ergen, Yetişkin, Aile, Eğitim, Anne&Baba ... konulu makaleler.

VİDEOLAR
VİDEOLAR

Video arşivi, TV programları...

FOTOĞRAF GALERİSİ
FOTOĞRAF GALERİSİ

Sunum, seminer, söyleşi, eğitim çalışmalarımıza ait fotoğraflar.

BİZDEN HABERLER
BİZDEN HABERLER

Ne zaman neredeyiz? Bizi bu köşeden takip edebilirsiniz?

BASINDA BİZ
BASINDA BİZ

Bizimle ilgili basında yer alan haber, makale ve görseller...

2024. Site içeriğinin telif hakları SERAP DUYGULU'ya aittir.

Avinga | XML